Satujen Kirjoittamisen Alkeita osa 2

Kirjoittaminen lapsille ei ole helppo kirjoittamisen muoto. Satukirjailijoita ja kirjoja on yllin kyllin ja silti vanhat kansansadut ovat niitä, joita kaikkein mieluiten halutaan lukea.

Uudet kirjoittajat testaavat kykyjään lasten satukirjallisuudella ja muun muassa kustannus toimisto Gummerus ei enää ota iltasatuja tai satukirjoja kustannukseensa luettavaksi tai arvosteltavaksi, sillä se ei enää julkaise kotimaisia lastenkirjoja ollenkaan. Tästä syystä satukirjojen kirjoittajat joutuvat keksimään muun väylän kirjojensa ja satujensa julkaisuun. Kirjan kirjoittaminen aloittelijalle on suuri projekti. Kun oma kiinnostus ja innostus on aiheessa ja kirjoittaa omalla yksilöllisellä tavallaan, voi sillä saavuttaa kustannusoikeus kirjaansa. Kirjoittaminen kannattaa kuitenkin aloittaa ensin lyhyimmistä teksteistä kuten novelleista ja artikkeleista. Kun kirja on valmis, voit ottaa yhteyttä puolueettomiin kriitikoihin kirjan arvostelua varten. Käsikirjoituksen voi myös lähettää kustantamoihin saatekirjeen saattelemana. Se kenelle kirjoitus on suunnattu ja miksi se on kirjoitettu auttaa kustannustoimitsijaa tutustumaan tekstiin ja sen mahdollisuuksiin.

Kirjan kustannuksesta lyhyesti

Kun kirjasta on tehty kustannuspäätös, astuu mukaan kustannustoimittaja, joka yhteistyössä kirjailijan kanssa auttaa tekstin muokkauksessa ja editoi tekstiä. Kuvittaja, tuotantopäällikkö, taittaja ja graafinen suunnittelija luo kirjasta painokelpoisen tuotteen ja viestinnän ja markkinoinnin ammattilaiset puskevat kirjaa markkinoille. Kirja mahdollisesti lähetetään myös arvosteltavaksi ja medialle. Suomessa on tuhansia kustantamoja ja Suomen kustannusyhdistyksellä on 105 jäsenyritystä, jotka tuottavat miltei kaikki Suomessa julkaistut kirjat. Suomen kirjailijaliitossa jäseniä löytyy yli viisisataa ja kirjat myyvät Suomessa edelleen hyvin. Kustannussopimus on se työsopimus, mikä luodaan kustantajan sekä kirjailijan välille. Siinä määritellään tekijänoikeuspalkkio, joka on usein muutaman kymmenen prosentin prosenttiosuus kirjan myynnistä. Noin vuosi ennen kirjan julkaisua, kirjasta tehdään kustannuspäätös ja alustava markkinointisuunnitelma. Puoli vuotta ennen ilmestymisajankohtaa sen käsikirjoitusta työstetään ja sen myyntimateriaali työstetään kuntoon. Muutama kuukausi ennen julkaisua kirjan ennakkomyynti aloitetaan ja kirja esitellään medialle. Ja kuukausi ennen ilmestymistä se painetaan. Esikoiskirjailijoilla on mahdollisuuksia ponnahtaa lukijoiden suosikiksi Suomessa, sillä kirjailijoita arvostetaan paljon. Apurahaa on mahdollista hakea kirjailijaliitosta.

Arvostelupalvelu

Nuoren Voiman Liitto antaa maksullista arvostelupalvelua kirjoittajille, eli teoksen tai sen käsikirjoituksen voi lähettää liitolle tutkittavaksi ja kirjallinen palaute lähetetään asiakkaalle muutaman viikon sisään. Hinta on liiton jäsenille kolmekymmentä viisi euro ja 55 senttiä sivu. Kirjoittaja voi myös pyytää arvostelua suoraan tietyltä kriitikolta. Kaikki kriitikot ovat ammattilaisia joko kirjallisuuden tai muun kirjoittamisen tai sen opettamisen saralla. Tekstin tulee olla a4 kokoinen, kirjoitettu 12 koon fontilla ja rivivälin tulee olla 2. Tekstissä pitää olla sivunumerot ja käsikirjoituksen lisäksi saatekirjeeseen tulee kirjoittaa tekstin taustaa, oma nimi osoitetiedot ja puhelinnumeron ja sähköpostin lisäksi oma syntymävuosi. Aloittavan kirjailijan kannattaa myös käyttää omaa lähipiiriään ja ystäviä sekä tuttuja kirjoitusten esilukijaksi. Saduissa ääneen lukeminen kehittää tekstiä ja tärkeää on myös päästä kokeilemaan tekstiä lapsille, jotka ovat satujen todellinen kohderyhmä. Sadut kuitenkin kannattaa hioa kuntoon jo ennen lapsille lukemista, jotta kirjoitustyyli, sanavalinnat ja tarinan merkitys on jo valmiiksi hiottu kokonaisuudeksi. Lapsen näkökannalta tärkeää on se, että haluaako lapsi kuulla sadun uudelleen ja jääkö siitä sellainen muistijälki kuin kirjailija toivoo. Kirjailijan matka aloituksesta kirjan kustantamiseen ja myyntiin saamiseen on siis pitkä tie, mutta lopputuloksen ollessa hyvin suunniteltu, se kiittää kirjoittajaansa. Yleisön saavuttamiseen tarvitaan panostuksia, joita välttämättä kirjailija ei pysty omakustanteisesti tuottamaan, jolloin kustannustoimitsijan löytyminen on ensiarvoisen tärkeää.

Arvostelupalvelu