OPITAAN UUTTA HELPOSTI JA HAUSKASTI

Lari /

Jokainen leiri on lapsille aina tärkeä sosiaalinen kokemus. Siihen ajatukseen moni leiri perustuukin, sillä kun lapsemme ovat vasta tutustumassa siihen, miten yhteiskunta toimii, heidän sosiaalinen oppiminen saattaa korostua välillä jopa kaikkea muuta oppimista tärkeämmäksi. Mitä vanhemmat voivat opettaa lapsilleen yhteiskunnasta? Hyvin vähän, sillä lapsi tulee kuitenkin katsomaan sitä, miten aikuiset kommunikoivat toistensa kanssa kotona ja ystävien kanssa. Lapsen oma yhteiskunta on lähinnä koulussa ja erilaisissa seuroissa tai liittyy muuten harrastuksiin – eli se on osa tavallista arkeen kuuluvaa toimintaa. Mitä tapahtuu leirissä, kun katsotaan asiaa sosiaalisesta näkökulmasta?

Opitaan Ystäviksi

Monella lapsella on olemassa ystäviä jo lastentarhasta; parhaat kaverit löytyvät useimmiten peruskoulusta. Uusia ihmisiä tavataan myös musiikkiopistoissa, taidekouluissa tai urheiluharrastusten harjoituksissa, tosin siellä syystä tai toisesta ystäviä tulee tehtyä jotenkin vaikeammin. Lisäksi lasten kaveruus näissä paikoissa rajoittuu hyvin pitkälle siihen, että he viettävät yhteistä aikaa juuri niissä olosuhteissa, joissa ovat tutustuneet, ja harvemmin lähtevät yhdessä muualle. Mitä leirissä tapahtuu, kun lapsi sijoitetaan täysin vieraiden ihmisten täyttämään uuteen ympäristöön, jossa hänen on vietettävä ainakin viikon verran aikaa?

Opitaan Ystäviksi

Lapsi ei yleensä tykkää olla yksin, vaan kaipaa uusia ystäviä. Leirissä niitä ei pakolla tehdä, ja uusien ystävien löytäminen tulee vaatimaan lapselta kiinnostusta ympäröivään maailmaan, rohkeutta ja avoimuutta. Tämä on jo itsestään iso askel yhteiskunnan sekä sen toiminnan ymmärtämiseen. Lisäksi leirissä tilanteet ovat oikeasti vaihtuvia eivätkä rajoitu yhteiseen koulupenkkiin, ja lapset voivat oivaltaa, että eri ihmiset käyttäytyvät eri tilanteissa täysin eri lailla. Kun ympärillä tapahtuu, tapahtuu ihmisissäkin, ja joillekin lapsille saattaa tulla yllätyksenä, että oma paras koulukaveri ei olekaan enää niin kiva tyyppi, kun lähdetään yhdessä retkelle. Pieniä, mutta merkittäviä oivalluksia.

Uusia Lajeja, Uusia Mahdollisuuksia

Onneksi meillä Suomessa on vaikka mitä mahdollisuuksia lasten urheilulle. Kenenkään ei ole pakko päättää, mitä haluaa harrastaa vielä kolmekymppisenäkin, eikä vanhempien kannata koskaan pakottaa lapsiaan tiettyihin harrastuksiin. Mitä tämä tarkoittaa? Eihän se lapsi itsenäisesti voi mistään kiinnostua? Voi, mutta lapsen lista hänen tulevista mahdollisista harrastuksista on paljon suppeampi, kuin voimme kuvitella. Meidän tehtävä on taas antaa lapsille erilaisia vaihtoehtoja, jotta hän tietäisi, mitä urheilu- ja harrastusmahdollisuuksia hänellä on olemassa. Oli se sitten paini, melonta, viulun soitto, suunnistus tai uinti, lapselle täytyy antaa mahdollisuuksia kokeilla kaikkea. Ei se välttämättä toimi joka lapsen kanssa, että hänelle vaan kerrotaan asioista: kun me aikuiset kerromme lapsille jotain, se ei vielä riitä heille ymmärtämään, mistä on kyse. Parhaiten opitaan näkemällä ja tekemällä.

Uusia Lajeja, Uusia Mahdollisuuksia

Kun lapsi tietää jo tasan tarkkaan, mistä harrastuksesta hän tykkää ja millaisen harrastuksen kanssa hän haluaisi jatkaa, vanhemmat voivat ajatella lapsen liittymistä erilaisiin urheiluseuroihin ja hänen lähtemistä pidempiin kesäleireihin, jotka ovat usein temaattisia: esimerkiksi lentopallo- tai melontaleirit. Jos lapsella ei ole kuitenkaan vielä olemassa mitään käsitystä siitä, mistä hän oikeasti tykkää, mitä haluaisi harrastaa jatkossa ja mihin suuntaan kehittyä, näitä suuntia on hänelle annettava enemmän. Tällaisiin tilanteisiin sopivat erilaiset päiväleirit ja niitäkin paremmin lyhyet, kolme tai neljä vuorokautta kestävät erilaisten seurojen järjestämät leirit. Ensimmäisen päivän aikana nähdään, mitä laji pitää sisällään, toisena päivänä kokeillaan ja kolmantena jo opitaan. Sen jälkeen lapsen on paljon helpompaa päättää, haluaako hän jatkaa kyseisen harrastuksen parissa vai onko hänen kokeiltava nyt jotain muuta.

Kategoriat: Bass