Nuorten Urheilu Suomessa

Teini ikäisten urheilusuositukset kertovat sen, että noin puolet kaikista kaksitoista vuotiaista liikkuu riittävästi terveyden edistämiseksi, mutta yli kuusitoista vuotiaiden liikuntaa tipahtaa merkittävästi ja vain noin kolmannes heistä liikkuu säännöllisesti ja suositusten mukaisesti.

Murrosiässä liikunta vähenee ja tilalle tulee muita harrastuksia, jotka eivät kohota lapsen ja nuoren kuntoa tai pidä terveyttä yllä. Tämä osakseen myös aiheuttaa suomalaisissa nuorissa ylipaino ongelmia ja asiaan pyritään puuttumaan koulun tasolla, vaikka kasvatuksellisesti vanhempien rooli asiassa olisi myös merkittävä. Vanhemmilla kun ei tahdo riittää aikaa kannustaa nuorta urheilun pariin. Mitä ja miten siis saada nykynuori liikkumaan enemmän? Siinäpä vasta kysymys.

Pelimaailma ja digitalisoituminen

Pelimaailma, tietokone ja konsolipelien räjähtävä kasvu ja ylipäätään maailman digitalisoituminen vaikuttaa nykynuoreen enemmän kuin koskaan ennen. Sosialisoituminen on globaalimpaa ja tapahtuu internetin välillä. Kommunikaatio keinot ja ystävyys suhteet voivat perustua tyystin digitaaliseen kanssakäymiseen ja tätä on vaikea aikuisen ymmärtää ja nähdä terveenä kehityksenä. Sinne suuntaan on kuitenkin menty ja siihen ajatukseen on totuttava. Perinteinen kohtaaminen on muuttunut ja kukaan ei voi tässä vaiheessa vielä ennustaa, miten tuo mullistunut muutos vaikuttaa. Huono puoli digitalisoitumisessa on se, että nuorten kaikenlainen harrastustoiminta siirtyy liikunnasta ja urheilusta istumiseen. Tämä voi fyysisesti rakennusvaiheessa olevaan lihaksistoon tehdä isoja muutoksia, joita joutuvat tulevaisuuden fysiatrit ja lääkärit hoitamaan. Istuminen pitkän aikaa rasittaa kehoa ja kasvuvaiheessa olevan nuoren koordinaatio ja lihasmuisti ei kehity.

Uusia tuulia koululiikuntaan

Nyt jos koskaan on koulutuksen, kasvatuksen ja oppimisen kaikki tukipilarit otettava käyttöön ja keksittävä uusia tapoja saada digimaailmaan paneutuva nuori myös innostumaan liikunnasta. Vanhat keinot eivät ehkä enää pädekään ja uusia on keksittävä tilalle. Koulujen liikuntatunnin uusittava ja sitä kautta saatava muutoksen tuuli puhaltamaan myös hieman jämähtäneeseen koululiikuntaan. Yksi keinona ollut uudistuksen kokenut asia on se, että nuoria yläkoulu ikäisiä pyritään liikuntatunteina viemään tutustumaan mahdollisimman moniin erilaisiin urheiluharrastuksiin kuten trendiksi nousseeseen vapaaotteluun. Ulkopuoliset valmentajat, jotka tulevat harrastusten parista, jotka motivoituneina ulkopuolisina ohjaajina voivat saada urheiluvireen nuoren päähän auttavat asiaan. Kun saadaan nuorelle mahdollisimman monipuolisesti esiteltyä erilaisia vaihtoehtoja, moni voi kokea löytävänsä yhden omanlaisensa harrastuksen ja palata siihen vapaa-ajallaan. Perinteinen hiihto, luistelu ja pallopelit kun eivät ole jokaisen mieleen. Erilaisuus korostuu nykynuorissa ja on kivaa olla erilainen. Se on tuonut lapsiin ja nuoriin myös erilaisen suvaitsevaisuuden siemenen mitä välttämättä vanhemmassa kansassa ei olekaan. Tämä tuo mahdollisuuden ja riskin siihen, että sama oppimismetodi, sama liikunta, ryhmässä tekeminen ja kaikille samankaltainen koulu ei ole parhaaksi. Yksilöityä oppimissuunnitelmaa ja oppimista tulisi korostaa kouluissa ja se pätee yhtä lailla liikuntaankin. Nuori haluaa olla omanlaisensa eikä sopeutua muottiin.

Suositukset

Kaikilla lapsilla ja nuorilla kouluikäisillä ovat samat liikuntasuositukset ja samat suositukset pätevät suurin piirtein samankaltaisena aikuisillakin Suomessa. Suositusten mukaan muutaman tunnin liikunta monipuolisesti joka päivä riittää terveyden ylläpitoon. Yli kaksituntisia istumisjaksoja tulisi vältellä ja viihdemedian ääressä voisi viettää korkeintaan kaksi tuntia päivästä. Tämähän ei toteudu edes kouluajalla, sillä älypuhelimet ja korostunut mediaan käytetty aika sekä vapaa-ajan viihdemedian käyttö monissa perheissä tuplaantuu tai jopa kolminkertaistuu päivän suosituksista. Miksi ruutuaika tai niin kutsuttu viihde aika siis ylittyy ja mistä se on pois? Liikunnasta tietenkin. Tästä syystä koulujärjestelmään pitäisi hivuttaa mukaan enemmän vastuuta nuorten liikunnasta. 

Suositukset